Een nieuw roer voor de Randmeer Classic/Advance

Geplaatst op 20-01-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur:

nieuwe-roer-met-wijmaNa afloop van de Algemene Ledenvergadering van 15 januari 2023 praat Geert Wijma, directeur van Randmeerbouwer Jachtwerf Heeg, de leden bij over de ontwikkeling van het nieuwe roer. Hij wordt daarin bijgestaan door toerzeilster Marianne den Hartog, die met een proefversie al de nodige ervaring heeft opgedaan.

 

Het oude roer gaat wel omhoog maar moeilijk omlaag

Aanleiding voor het zoeken naar een nieuw roer ligt in de nadelen die het huidige roerontwerp in de praktijk laat zien. Het roerblad komt weliswaar omhoog bij aan de grond lopen, maar is vervolgens zeer lastig weer naar beneden te krijgen. Zeilers zouden graag bij ondiep water het roerblad al preventief omhoog willen draaien. Dat is niet mogelijk.

Ook blijkt dat veel zeilers het roer bij stalling in de haven aan de boot laten hangen. Dat is niet goed voor de houten roerkop. Die watert dan in en gaat op den duur rotten. Wijma verkoopt als jachtbouwer graag nieuwe roerkoppen, maar voor de eigenaar is het natuurlijk niet fijn dat de roerkop om de zoveel tijd vervangen moet worden.

 

roerontwerpVerbeterd ontwerp na zestig jaar

Er is dus ruimte voor verbetering, en die zit eraan te komen. De jachtarchitect die ook het Pointer 30 jacht heeft ontworpen heeft een nieuw roer met roerblad getekend. Daarbij valt op dat het draaipunt van het roerblad hoger in de roerkop zit. Dat is volgens Geert nodig om het blad met behulp van twee lijntjes makkelijk op en neer te kunnen laten bewegen terwijl het roer aan de boot hangt. Het roerblad heeft een iets andere vorm dan het huidige zodat meer balanswerking ontstaat en het roer lekker licht stuurt. Marianne kan dat licht sturen bevestigen uit eigen ervaring. Zij vertelt dat in de proefopzet wel is gebleken dat er grotere krachten in de roerkop optreden. Die moet dus wel versterkt worden omdat er na één seizoen al speling is ontstaan.

 

Prototypes uittesten

Het plan van Jachtwerf Heeg is nu om enkele prototypes te vervaardigen waar komende tijd een aantal zeilers mee kunnen gaan proefvaren. Qua materiaal denkt Geert om helemaal geen hout meer te gaan gebruiken. Hij denkt dat een roerkop/roerblad/helmstok combinatie bestaande uit kunststof uiteindelijk sterker en onderhoudsvriendelijker zal zijn de huidige combinatie van hout en polyester.

 

Klassenvoorschriften

Hoe verhoudt zo'n nieuw roer zich met de klassenvoorschriften; is de vraag uit de zaal?

Geert antwoordt dat het uiteindelijke nieuwe roer zal moeten worden toegevoegd aan de klassenvoorschriften. Hij denkt dat het bestaande en nieuwe roer qua sturen en gewicht redelijk gelijkwaardig zullen zijn. Bij de wedstrijdvloot zouden dus beide roeren zonder probleem door elkaar gebruikt kunnen worden.

 

oude-roerPositieve reacties

De aanwezige leden lijken welwillend positief te staan tegenover deze nieuwe ontwikkeling in onze 60 jaar oude boot. Men ziet er de voordelen van in, hoewel het verlies van het laatste stukje hout aan het schip sommige zeilers wel aan het hart gaat.

 

Nieuws van de werf

En passant vertelt Geert ons ook nog over de recente ontwikkelingen bij Jachtwerf Heeg. Er is een nieuwe winterstalling gebouwd, waarin de Randmeren driehoog gestapeld worden. Het dak van deze stalling ligt vol met zonnepanelen. Dat komt mooi uit met de huidige energieprijzen. Jachtwerf Heeg bouwt jaarlijks zo'n 15 nieuwe Randmeren. De verhuurvloot is afgestoten. De werf gaat zich concentreren op het bouwen van en onderhoud aan de vele soorten schepen die ze nu voert. Recent is de O-jol toegevoegd en deze winter wordt het eerste Pointer 30 kajuitjacht gebouwd.