Verslag van NK2021 gezien vanuit Randmeer 636

Geplaatst op 08-09-2021  -  Categorie: Algemeen

NK Randmeer 2021 vanuit de 636

Drie weken geleden ben ik met vrienden en hun schip aan het toeren op de Waddenzee als mijn vader in de familie app stuurt: wie heeft er zin om NU Randmeer te zeilen. Met verbazing zit ik er naar te kijken aangezien ik weet dat hij op de hoogte is van onze waddentocht. Twijfelachtig app ik terug “ik heb wel zin maar ik ben er niet”.  Afijn pap heeft een belletje van de RKO gehad en typt iets te snel, het moet NK Randmeer zijn!

Mijn zwager en ik hebben er wel zin in! En al snel blijkt dat de hele familie een weekend Heeg wel ziet zitten. Tevens is dit het jubileum van mijn zus en zwager die elkaar 10 jaar geleden op een NK Randmeer hebben ontmoet! Een klein logistiek plan wordt opgetuigd, 2 caravans en de boot moeten naar Friesland. De boot ligt nog in het water in volledige toer modus. De tijd dringt, de Randmeer wordt uit het water gehaald, de onderkant flink geschuurd en vervolgens met een roestige kiel bij Pa op de stoep geparkeerd. Gelukkig heeft die nog wat tijd om de roest te verwijderen en er een laagje primer overheen te smeren, dan ziet het er in ieder geval snel uit!

Donderdag avond voeren we ons logistieke plan uit en komen we door files wat later dan de bedoeling was en in het donker aan in Heeg, om 22.00 drijft de boot.

Dag één
Vrijdag ochtend schroeven we onze “nieuwe” overloop nog in de boot, een project wat al jaren in de schuur lag maar nu toch eindelijk in de boot is beland. Met spanning kijken we over het meer, gaat het waaien?

De wedstrijdleiding is hoopvol tijdens de schippersmeeting en ze geven aan conform planning te gaan starten. Dit is iets wat meermaals terug gaat komen, dit evenement liep volledig conform planning!

Een grijze lucht en een beetje wind verwelkomen ons bij de startlijn, de spanning neemt toch een beetje toe. Snel maken we een plan, wie gaat wat eigenlijk doen? We besluiten dat ik aan het roer begin pa in het midden en mijn zwager voorop. Ondanks dat we veel met elkaar varen hebben we nog nooit met z'n drieën in een Randmeer wedstrijd gevaren, toch even wennen.

De start is redelijk en we komen aardig mee in het veld naar de eerste boei, ook downwind lijkt het nog wel aardig te gaan. De 2e keer omhoog krijgen we het wat lastiger. Ik weet de zeilnummers nog van “vroeger”  dus we speuren naar Auke in de 670, die ging immers altijd hard;). Die is echter inmiddels al een eind vooruit dus we moeten het op eigen kracht doen. Uiteindelijk lukt het om een paar boten voor te blijven en daar zijn we redelijk tevreden mee.

Het beeld van de eerste wedstrijd herhaalt zich in de 2 opvolgende potten, we starten redelijk maar zakken vervolgens weer naar achter, gemiddeld rond de 13e en 15e plek. Het soepel tacken is ook nog een flinke kunst en ook de nieuwe overloop gooit bij menig tack wat roet in het eten, dit moet beter kunnen!

De laatste wedstrijden ruilen we van positie en gaat mijn vader aan het roer. We gaan best lekker en hebben het naar ons zin. Een hoop lol hebben we bij de gate als we de boei ronden, en pa erachter komt dat er geen grootzeiltrimmer aanwezig is.

Na een lange dag op het water varen we terug naar de haven, ruimen de bootjes op. Het blijft een mooi gezicht om de Randmeren op een rijtje te zien liggen. Al snel staan we met een koud biertje in de zon, top geregeld! Uiteindelijk wisten we wel dat we wat konden verbeteren aan de boot maar een gesprek met Fred over roeren, masten en midzwaarden bevestigd dat toch wel weer. Maar goed dat is allemaal leuk, uiteindelijk moet je ook gewoon de goede kant op varen en goed samenwerken.

Dag twee
Zaterdag is de dag dat het moet gebeuren met 5 geplande races. De dag begint een beetje grijs maar wederom ook met een mooi windje. De echte strijd vindt voor in het veld plaats, helaas krijgen wij daar weinig van mee. Daarvoor gaan we simpelweg niet snel genoeg. Wel hebben we leuke competitie in de achterhoede met de 505 en de 895 en soms de 350.  Al snel geven we de boot de schuld van de wisselende resultaten, we hebben immers gister op de borrel geleerd waar het allemaal aan kan liggen;).

Dag drie
Zondagmorgen vroeg uit de veren om nog een beetje te tunen aan de boot. De 505 heeft helaas andere verplichtingen en gaat vast de kant op. Jammer voor de competitie in het achterveld. De eerste start verloopt stroef, we zitten in de 2e lijn en komen matig weg. En dan is het eigenlijk al gedaan, zonde!

Daarom willen we er de 2e start er extra goed bijzitten, helaas te goed en zijn we te vroeg vertrokken. Samen met de 19 terug naar de lijn en op voor poging 2. De 19 gaat naar rechts, wij naar links. Helaas voor ons was rechts beter en met ruime achterstand ronden we de eerste ton. Met een beetje mazzel worden we door een vlaag een beetje naar het veld geblazen en sluiten we weer aan.

De laatste wedstrijd gaan we er voor, vol op snelheid voor de pin. Het leek een top start en we varen een lekkere pot. In de uitslag komt het nog niet helemaal terug maar het gevoel dat we weer mee deden was erg fijn. Tot onze teleurstelling kwam er geen toeter bij de finish en sluiten we het weekend af met een OCS. Dat is jammer maar nooit te vroeg is altijd te laat zullen we maar zeggen!

Helaas hebben wij weinig meegekregen van de echte strijd om het kampioenschap en kan ik daar weinig over schrijven. Wat ik wel weet is dat er door de mannen en vrouwen voorin ongelofelijk hard gevaren is!

Wouter en Lukas, van harte gefeliciteerd met de overwinning!

Wij vonden het gaaf om weer eens met de Randmeer een potje te varen, en gaan dit hopelijk weer vaker doen. Eerst staat voor ons over 2 weken de Lelystad Regatta op de planning (zonder Randmeer), wellicht zien we daar nog andere Randmeer zeilers?!

WSV Heeg en de RKO bedankt voor dit mooie evenement!