Randmeer Klasse Organisatie

Hoe is het de nr. 10 vergaan bij het NK?

Geplaatst op 15-09-2022  -  Categorie: Algemeen

Het lot heeft bepaald dat de nr. 10 een verslag moest schrijven. De bemanning van voormalig kampioen 1026 doet bij deze verslag:

 
Het NK was een bijzonder en geweldig leuk evenement dit jaar. Hoewel de 10e plek niet in de gedachte van de Mi Dushi (1026) was opgekomen hebben wij wel genoten. Het aantal deelnemende boten was aanzienlijk. Het volledige Braassemermeer was voor ons gereserveerd. Er was een goed verzorgde lunch en BBQ, waarvan we hebben genoten op het terras met uitzicht over het water. 
 
Van de drie dagen hebben we er twee kunnen zeilen. Gelukkig voor de Mi Dushi en naar ik heb vernomen ook andere deelnemers is de derde dag vanwege gebrek aan wind door het comité afgelast.
Wij zien een wedstrijd met heel weinig wind met angst en beven tegemoet. Dat heeft iets te maken met de juiste keuze op het goede moment. Daar gaat het mis en zitten we weer vast in een windwak terwijl we de rest van het veld ons links en rechts voorbij zien snellen.
k2-dsc-1987Het is goed om te zien dat de klasse is aangesterkt met nieuwe boten. Voor velen was het een verrassing dat de 1147 (Karel van Asselt en Arnoud en Annemieke Meihuizen) de eerste dag al in de top 3 was beland. 
k-finish-2003-dsc-2053De 1002 (Bert de Jong, Sofiène Denbal en Menno Visser) had met een geleende Randmeer als doel binnen de tijdslimiet te finishen. Beide boten hopen we vaker in wedstrijdverband tegen te komen.
 
De concurrentie was moordend, mede door het hoge aantal deelnemers bij wie de blauwe wimpel thuis al fier wappert. Dit was goed terug te zien in de uitslagen. Zeer wisselende resultaten per deelnemer. Het was geen uitzondering dat een boot na een geweldige wedstrijd gevaren te hebben de volgende snel weer heeft moeten vergeten. 
 
Op het weer in het algemeen was niks aan te merken. We moesten flink smeren tegen de overvloedige zonnestralen en als je te dik was aangekleed was het niet uit te houden. Maar zoals het zeilers betaamt was er veel te doen over de wind… Er was namelijk iets heel vreemds aan de hand iets dat nagenoeg niet is voorgekomen in de voorgaande jaren en waarschijnlijk steeds minder zal voorkomen. 
 
HET WAS OOSTENWIND!  
 
De schipper van de Mi Dushi heeft in onze voorbereiding op het NK ontdekt dat er nagenoeg geen wedstrijden op de Braassem zijn gevaren met de wind uit het oosten. De Mi Dushi heeft dus ook geen gebruik kunnen maken van historische data om de snelste weg over het water te kunnen vinden. Weg thuisvoordeel. 
Om iedereen hiervan te overtuigen is er zelfs een wetenschappelijk artikel gedeeld via de WhatsApp groep. Nu gaat een wetenschappelijk artikel misschien wat ver maar het toont wel aan dat er verschillende soorten zeilers zijn met elk een eigen aanpak.  
 
k3-dsc-2137Zo zijn er zeilers die met een oud of spiksplinternieuw tuig het water op gaan. Sommigen grijpen elke windverandering aan om de bootinstelling te veranderen, maar er zijn er ook die deze nog nooit hebben aangeraakt. Een heel mooi voorbeeld was de 1027. Zij waren in een wedstrijd mijlen voor terwijl de schipper zijn joystick met een touwtje aan de helmstok had bevestigd.. 
Wat bedoelt u met absoluut gevoel met het roer om snel te reageren op windveranderingen. Vijf centimeter speling is ook geen probleem. 
Dat was het mooie van dit NK. Het maakt duidelijk dat er geen aanpak is met garantie op succes. 
 
Wouter en Lukas (1030) hebben het weekeinde de juiste keuzes gemaakt. Zij hebben het NK gewonnen door geen wedstrijd te winnen maar wel altijd de puntjes te pakken… misschien hebben zij van alles het beste genomen, het tuig niet te nieuw of te oud en de bootinstellingen gelaten of bijgesteld wanneer het nodig was. 
 
Mannen heel goed gedaan. 

 

Door Patrick van der Most en Nico Overbeeke, RM 1026